مدیر کل دفتر برنامهریزی بهرهبرداری تولید شرکت برق حرارتی گفت: بنده با قاطعیت اعلام می کنم به هیچ وجه سوختی که وارد نیروگاه شود امکان قاچاق شدن ندارد.
امید عبدالملکی، درباره قاچاق سوخت در نیروگاهها اظهار داشت: ما در زمینه جلوگیری از قاچاق سوخت هم کنترل کمی و هم کیفی داریم، از سال 93 تفاهمنامهای سهجانبه با شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا برای جلوگیری از قاچاق سوخت منعقد کردیم و باتوجه به اینکه نیروگاههای کشور بیشترین حجم سوخت را دریافت میکنند به تجهیزات کنترل کمی و کیفی سوخت مایع یعنی باسکول، دوربین پلاک خوان و تجهیزات هیدرومتری مجهز شدند و تمامی اطلاعات مخازن و سوخت دریافتی به شرکت برق حرارتی و شرکت ملی پخش فرآورده ارسال میشود، همچنین سامانه آنلاین ارسال و رسید سوخت مایع داریم یعنی مشخص است که چه میزان، چه ساعتی کدام تانکر و با چه مشخصات و وزنی سوخت را از مبدا انبارهای شرکت پخش تا درب نیروگاه ارسال میکند، تمامی مراحل رصد میشود و هر گونه انحراف کنترل کمی و کیفی در فرآورده در سامانه مشخص است و در صورت عدم تائید به لحاظ کمی و کیفی در سامانه؛ سوخت به تانکر داده نمیشود و بعبارت دیگر بلاک میشود.
سوختی که وارد نیروگاه شود امکان قاچاق شدن ندارد
وی با بیان اینکه تمامی تانکرها تحت پیمان شرکت پخش فرآورده هستند و ما فقط سوخت را درب نیروگاه تحویل میگیریم، تاکید کرد: بنده با قاطعیت اعلام میکنم به هیچوجه سوختی که وارد نیروگاه شود امکان قاچاق شدن ندارد، یعنی تکنولوژی مخازن سوخت به شکلی است که فقط سوخت وارد واحد تولید برق میشود و امکان برگشت ندارد. یعنی طراحی مخازن ذخیره سوخت به شکلی است که سوخت به محضی که وارد تانکر میشود امکان خروج ندارد.
کشف سوختهای بیکیفیت
مدیر کل دفتر برنامهریزی بهرهبرداری تولید شرکت برق حرارتی با بیان اینکه اگر قاچاقی صورت میگیرد توسط تانکرهای سوخترسان است، گفت: ما حتی اکتشافاتی داشتهایم که سوخت ناخالصی داشته که اگر اینگونه نباشد حتی ممکن است سوخت ناخالص و بیکیفیت وارد نیروگاه شود. توربینهای گازی و بخار تکنولوژی بالایی دارند و به سوخت حساس هستند، اگر انحراف در فرآورده باشد باعث آسیب به تجهیزات نیروگاهی میشود.
وی با بیان اینکه نیروگاهها عمدهترین مصرفکننده و تحویلگیرنده سوخت در حوزه صنایع کشور هستند، توضیح داد: مثلا سال گذشته 10 میلیارد لیتر گازوئیل تحویل گرفتیم چون عمدهترین مصرف کننده هستیم و به تبع انحرافاتی که توسط تانکرها صورت میگیرد نسبت به دیگر صنایع بیشتر خواهد بود.
خط لوله جایگزین تانکرها شود
عبدالملکی گفت: متاسفانه هر قدر روش جدید قاچاق را کشف میکنیم راه جدید پیدا میکنند، یکی از راهکارها برای جلوگیری از قاچاق این است که نیروگاهها به خط لوله متصل شوند یعنی به جای تانکر؛ فرآورده از خط لوله از مبدا انبار نفت به نیروگاه ارسال شود، در حال حاضر حدود 17 تا 18 نیروگاه به خط لوله متصل هستند، پیشنهاد ما به پدافند غیرعامل، ستاد مبارزه با قاچاق کالا، شورای عالی امنیت ملی و سازمان برنامه و بوجه این است که نیروگاهها به خط لوله متصل شوند، حسن آن این است که تانکر حذف میشود، دیگر نه انحرافی در کمیت و نه کیفیت سوخت داریم. هزینه حمل و نقل کاهش پیدا میکند، حوادث جادهای کم میشود.
بحران انرژی اروپا انگیزه قاچاق را بیشتر کرده است
وی در ادامه بیان داشت: بعد از جنگ روسیه و اوکراین قیمت حاملهای انرژی در اروپا فوقالعاده گران شده مثلا یک لیتر گازوئیل در ترکیه 30 هزار تومان و در انگلیس 50 هزار تومان است که در واقع با نرخ هر لیتر 300 تومانی در ایران انگیزه قاچاق را بالا میبرد.
نیروگاهها روزی چقدر گازوئیل دریافت میکنند؟
مدیرکل دفتر برنامهریزی بهرهبرداری تولید شرکت برق حرارتی خاطرنشان کرد: روزانه 20 میلیون تا 40 میلیون گازوئیل در نیروگاهها تحویل میگیریم که بخشی توسط خط لوله و بخشی توسط تانکر با اوزان 25 هزار تا 32 هزار لیتر است.
از ابتدای سال جاری 5 میلیارد و 616 میلیون لیتر گازوئیل به نیروگاهها ارسال شد
وی با بیان اینکه 85 درصد سوخت تحویلی به نیروگاهها گاز است، میزان گازوئیل تحویلی به نیروگاهها را از ابتدای سال جاری 5 میلیارد و 616 میلیون لیتر و میزان مازوت را 3 میلیارد و 830 میلیون لیتر عنوان کرد.
عبدالملکی در ادامه درباره تامین سوخت زمستانی نیروگاهها گفت: با پیگیری های مستمر معاونان وزرای نفت و نیرو و شرکت گاز امیدواریم در سال جاری مشکلی در زمینه تامین سوخت نیروگاه ها نداشته باشیم.
وی افزود: در جلسات هفتگی کارگروه 4 نفره متشکل از برق حرارتی، مدیریت شبکه برق، شرکت گاز و شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی وضعیت سوخت نیروگاهها رصد میشود.