ر اساس آخرین اخبار، فروش خودروی اطلس در شرکت سایپا آغاز شده است. در ادامه با محصول جديد سايپا آشنا شوید.
شرکت سایپا خودرو اطلس را در چهار تیپ مختلف، راهی بازار مي کند که عبارتند از:
تیپ دندهای ساده: اطلس S
تیپ دندهای فول: اطلس G
تیپ اتومات ساده: اطلس L
تیپ اتومات فول: اطلس E
اما صرف نظر از تیپ خودرو، شرکت سایپا یکسری از امکانات و تجهیزات را بصورت استاندارد روی همه چهار تیپ اطلس قرار داده است که عبارتند از:
کنترل کشش یا TCS
کنترل پایداری یا ESC
کمکی ترمز یا BAS
ترمز ضدقفل یا ABS
توزیع نیرو ترمز یا EBD
کمکی حرکت در سربالایی یا HSA
چراغ ترمز اضطراری یا ESS
چراغ مه شکن جلو و عقب
چراغ بدرقه
چراغ دی لایت
چراغ اتو لایت (سنسور نور)
دو ایربگ
تهویه مطبوع نیمه اتومات
نشانگر تعویض دنده یا GSI
نشانگر سرویس دورهای یا EPS
صندلی ایزوفیکس
صندلی ۴ حالته دستی سرنشین جلو
سنسور عقب
سنسور فشار باد تایر
تنظیم دستی ارتفاع نور چراغ جلو
فرمان دی کات
باربند اسپرت
نویگیشن آفلاین
قابلیت اتصال موبایل به سیستم چندرسانهای (میرور لینک)
خروجی ۱۲ ولت
تولید اطلس در مدلهای دندهای و اتومات
آذر ۱۴۰۱: علیرضا مصدقی، مدیر پروژه خودرو اطلس سایپا، عنوان کرد که بر اساس برنامهریزی انجام شده، بدنههای VP خودرو اطلس، که اواخر شهریورماه تولید شده بود، با رنگهای جذاب برای انجام تستهای مختلف مونتاژ و آماده شده است. با هماهنگی شرکتهای سازه گستر، مگاموتور، پلاسکوکار، قالبهای صنعتی و سایپا آذین قطعات مونتاژی این خودرو تهیه شده است. قالبهای این محصول توسط شرکت معتبر خارجی طراحی و ساخته شده و قطعات نمونه طراحی شده در اواسط آبان وارد کشور شد.
سایپا اطلس
وی اشاره کرد که خودروها با رنگهای محدودی ارائه میشوند و تنوع رنگی به شدت کم است. اما برای خودروهای VP رنگهای مختلفی از خانواده سبز، آبی، قهوهای و قرمز با ترکیبات جذاب در نظر گرفته شده است.
وی تاکید کرد تمامی رنگآمیزی خودروها در سالنهای رنگ سایپا و با اپلیکیشن اعمال رنگ توسط فرآیندهای تولیدی انجام شده تا بتوان از رنگهای متنوع سایپا تولید و عرضه کرد. سایپا قصد دارد تا برای تیپهای تولیدی این خودرو، استاندارد رنگی تعریف کند. البته رنگ خودروها به درخواست مشتریان تولید و عرضه خواهد شد.
بر اساس گفتههای آقای مصدقی، تولید خودروهای VP با کمترین اشکالات انجام شده و نشان میدهد که اکثر طراحیهای انجام شده بر روی کاغذ، در اجرا نیز نتیجه مناسبی دارد. خودروهایی که در این مرحله تولید میشوند، برای انجام تستهای مختلف همچون تستهای مخرب، تستهای عملکردی و تستهای ظاهری، مورد استفاده قرار میگیرند. پس از اتمام تستها تا اواسط زمستان امسال، در نیمه دوم دیماه تولیدات آزمایشی آن آغاز خواهد شد. تولید انبوه خودرو در اردیبهشتماه سال آینده است. تستهای عملکردی با پیمایش بالا، توسط تیمهای مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا و معاونتهای کیفیت و مهندسی انجام میشود تا هر تیمی از زوایای مختلف به این خودرو در پیمایش نگاه داشته باشد. از آن جایی که برخی تستهای مخرب در داخل کشور وجود ندارد، توسط شرکتهای معتبر خارجی در خارج از کشور انجام میشود و نتایج تمامی این تستها به سازمان استاندارد و محیط زیست ارائه و از آنها مجوز تولید انبوه دریافت میشود.
وی با اشاره به تاکیدات مدیرعامل سایپا برای افزایش کیفیت محصولات گفت که بازرسی فرآیند سازندگان قطعات در این مرحله شروع شده است. با اضافه شدن خودرو اطلس به خط تولید، تولید خودروهای کم متقاضی کاهش مییابد و خودرو اطلس جایگزین خواهد شد.
طبق توضیحات آقای مصدقی، ویژگیهای اطلس عبارتند از طراحی تریم داخلی دورنگ (برای اولین بار در محصولات سایپا)، سانروف، سیستم ESC یا کنترل پایداری، تشخیص نقطه کور، سیستمهای صوتی و تصویری به روز، کاهش صدای موتور، آنتن کوسهای، صندلیهای برقی برای بعضی تیپها، چراغهای LED جلو، طرح جدیدی در چراغهای عقب، سنسور باران، آینههای جانبی برقی با گرمکن، سیستم روشنایی اتوماتیک، چراغهای FOLLOW ME (چراغهای داخل کابین که بعد از خروج راننده از ماشین تا چند لحظه روشن میماند و بعد خاموش میشود) و مانیتور ۷ اینچی.
مدیر پروژه اطلس سایپا گفت خودرو اطلس در ۴ تیپ تولید خواهد شد که دو تیپ آن با گیربکس دستی به صورت ساده و آپشندار و دو تیپ آن با گیربکس اتوماتیک به صورت ساده و آپشن دار خواهد بود.
طراحی سایپا اطلس با الهام از پوزه کوسه
مهر ۱۴۰۱: علیرضا مصدقی، مدیر پروژه اطلس سایپا، درباره عملکرد گروه سایپا گفت، که این خودروساز در تلاش است تا محصولات خود را با کیفیت و تنوع بیشتری عرضه کند، تا رضایت مشتریان افزایش یابد.
بر اساس گفتههای وی، تنوع در محصولات بالا رفته و در خانواده SP۱۰۰ خودروهای شاهین با پیشرانه جدید، شاهین اتوماتیک و سایپا آریا دندهای و اتوماتیک در حال توسعه هستند؛ در خانواده X۲۰۰ نیز اطلس وجود دارد. اطلس سعی دارد تا علاوه بر افزایش کیفیت، از نظر اقتصادی و رقابتی نیز جایگاه خوبی را کسب کند.
وی درباره طراحی خودرو اطلس گفت: «برای طراحی اطلس از پوزه کوسه الهام گرفته شده است. این مورد در قسمتهای چراغ، سپر و جلوپنجره کاملاً مشهود است. ویژگیهای آن شامل تریم داخلی دورنگ، سانروف، سیستم کنترل پایداری، تشخیص نقطه کور، آنتن کوسهای، صندلی برقی در برخی از تیپها و لامپهای LED جلو، سنسور باران، گرمکن آینههای جانبی، نمایشگر ۷ اینچی، است.»
طبق گفتههای آقای مصدقی، اطلس در چهار تیپ تولید میشود؛ دو تیپ با گیربکس دستی ساده و آپشنال و دو تیپ با گیربکس اتوماتیک ساده و آپشنال. کیفیت ساخت خودرو اطلس بسیار مورد توجه بوده و در این راستا، نفوذ صدای موتور به داخل کابین کاهش یافته است.
وی افزود پیشرانه M۱۵ پلاس برای اولین بار روی خودرو اطلس نصب خواهد شد. این پیشرانه با تکنولوژی VVT طراحی شده و توان آن ۹ درصد، گشتاور ۸ درصد و مصرف سوخت ۵ درصد بهبود یافته است. تغییراتی روی سر سیلندر، منیفولد، میلسوپاپ، بلوک سیلندر، درپوش سوپاپ و ... ایجاد شده است.
آقای مصدقی گفت که با وجود حمایتهای مدیر ارشد گروه، توسعه پروژه اطلس پرشتاب بوده و در تاریخ ۲۵ شهریورماه، تولید ۲۷ بدنه در مرحله VP قرار گرفت. این بدنهها در مرحله رنگآمیزی هستند و احتمالا در مهرماه به مرحله مونتاژ میرسند.
اولین رونمایی خودرو اطلس
شهریور ۱۴۰۱: بعد از مدتها انتظار، سرانجام خودرو اطلس سایپا، در اولین نمایشگاه تحول صنعت خودرو ۱۴۰۱ رونمایی شد. خودرو جدیدی اطلس، از همان موتور ارتقایافته M۱۵GSI بهره میبرد و علیرغم ارتقای برخی جزییات آن (مانند هدرزر، سرسیلندر، اضافهشدن سیستم متغیر زمانبندی سوپاپ و ...)، اما همچنان هشت سوپاپ است و حدود ۹۰ اسببخار قدرت دارد.
رونمایی سایپا اطلس
اطلس، فیس لیفت کوییک است
آذر ۱۴۰۰: آقای رادمنش (مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا) با اشاره به اینکه سایپا اطلس، هاچبکی کراساور است، گفته که این محصول جدید، اشتراکاتی با پلتفرم X۲۰۰ دارد و به نوعی، میتوان آنرا ادامهدهنده مسیر سایپا کوییک بدانیم. سایپا برای تولید خودرو اطلس، فیسلیفت کاملی را روی کوییک انجام داده. ضمن اینکه از موتور بهبودیافتهای برای اطلس استفاده کرده که هم مصرف سوخت کمتری دارد و هم گشتاور بیشتری را تولید میکند.
آقای رادمنش همچنین گفته که سایپا از مدتها قبل برای رونمایی خودرو اطلس آماده شده و تا پایان سال ۱۴۰۰ نیز تولید آزمایشی آنرا آغاز میکند. سایپا اطلس اگر تستهایش را با موفقیت پشت سر بگذارد، از اواخر سال ۱۴۰۱ راهی بازار کشورمان میشود.
خودرو اطلس، جایگزین تیبا میشود
آبان ۱۴۰۰: اواسط تابستان امسال و در جریان مجمع عمومی عادی سالیانه سایپا، آقای سلیمانی (مدیرعامل سایپا) درباره خودروی جدید اطلس گفته بود که این محصول جدید، کراساوری برپایه ساینا و کوییک است و در آینده جایگزین خانواده تیبا میشود. ولی حالا که در آبانماه ۱۴۰۰ هستیم، آقای سلیمانی گفته که با آمدن سایپا اطلس، علاوه خانواده تیبا، خانواده ساینا هم با این محصول جدید، جایگزین میشود؛ بنابراین در سالهای آینده، باید منتظر حذف ساینا از سبد محصولات سایپا باشیم.
تولید سایپا اطلس در سال ۱۴۰۰
اردیبهشت ۱۴۰۰: آقای سلیمانی (مدیرعامل سایپا) در حاشیه تحویل خودرو شاهین در اسفندماه ۹۹، تایید کرده بود که نسخه کراساور شاهین، یعنی خودرو سایپا آریا، نیز در اوایل سال ۱۴۰۰ به تولیدانبوه میرسد. آقای سلیمانی همچنین خبر داده که دیگر محصول جدید شرکت، یعنی سایپا اطلس نیز در بزودی رونمایی میشود.
حالا طبق تصاویری که بتازگی از کارخانه سایپا به بیرون درز کرده، تولید آزمایشی خودرو اطلس آغاز شده و حتی ممکن است در نیمه اول سال ۱۴۰۰ نیز برای اولینبار رونمایی شود.
مشخصات اولیه سایپا اطلس اعلام شد
بهمن ۱۳۹۹: طبق اطلاعات جدید منتشر شده از سایپا اطلس، ظاهرا این خودرو قرار است یکی از نخستین محصولات سایپا باشد که از موتور بهبودیافته تیبا یا همان موتور M۱۵GSI بهره میبرد.
پروژه توسعه موتور M۱۵GSI از سال ۹۷ در شرکت مگاموتور شروع شده بود و قرار بود در سال ۹۸، سایپا از این موتور برای کوییک و ساینا استفاده کند. اما حالا با تاخیر یکساله، زمان تولیدانبوه این موتور جدید نیز درحال فرارسیدن است. مهمترین بهبودهای انجام شده در این موتور، نسبت به موتورهای M۱۵ معمولی که در خانواده X۲۰۰ (تیبا، ساینا و کوییک) استفاده شده است، عبارتند از:
کاهش ۶ الی ۷ درصدی مصرف سوخت.
افزایش ۷ درصدی قدرت.
افزایش ۵ درصدی گشتاور.
استفاده از دریچه گاز برقی.
استفاده از سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ یا VVT.
آنطور که مگا موتور خبر داده، موتور بهبودیافته MGSI میتواند قدرتی بین ۸۹ تا ۹۴ اسب بخار و گشتاوری بین ۱۳۵ تا ۱۳۸ نیوتن متر تولید کند. البته در آینده، سایپا نسخههای قویتر این موتور که قدرتی بین ۱۰۵ تا ۱۱۷ اسب بخار دارند را نیز به تولید میرساند.
ساخت اطلس با پلتفرم کوییک
بهمن ۱۳۹۹: بعد از انتشار تصویر سایپا اطلس، حالا برخی رسانهها، حدس و گمانهای تازهای درباره پلتفرم خودرو اطلس مطرح کردهاند و میگویند که سایپا، احتمالا از مگا پلتفرم SP در این محصول جدید استفاده نکرده و آنرا برپایه پلتفرم ارتقایافته Q۲۰۰ ساخته است؛ یعنی همان پلتفرم کوییک اس.
بهرهگیری از پلتفرم کوییک برای ساخت اطلس سایپا، وقتی قوت میگیرد که به تصاویر اطلس خوب دقت کنیم؛ نمای جانبی خودرو، گلگیرها، نوع باربندها و حتی طرح آینههای جانبی اطلس، دقیقا شبیه همان چیزی است که قبلا در خانواده کوییک دیده بودیم.
عکس سایپا اطلس لو رفت!
بهمن ۱۳۹۹ با انتشار نخستین تصویر جاسوسی سایپا اطلس، حالا چهره محصول جدید سایپا، مشخص شده است؛ چهرهای که شباهت انکارناپذیری با جک جی ۷ هم دارد!
آنطور که از تصاویر سایپا اطلس برمیآید، این محصول جدید، خودرویی صندوقدار است و ابعادی مشابه سایپا شاهین دارد. حتی برخی رسانهها میگویند که موتور و گیربکس آن نیز با شاهین سایپا، مشترک است. درباره پلتفرم مورداستفاده در اطلس، هنوز خبر موثقی در دست نیست.
سایپا اطلس؛ جایگزین جدید کوییک
بهمن ۱۳۹۹:سلیمانی (مدیرعامل وقت سایپا) در تاریخ ۱۸ بهمن ماه ۹۹ خبر داده که تولید نمونه نهایی محصول جدید سایپا، به اتمام رسیده و این شرکت، بزودی نیز آنرا رونمایی خواهد کرد. نام خودرو جدید این شرکت، «سایپا اطلس» است.
سلیمانی، درباره سایپا اطلس گفته که این خودرو، ظاهری مدرن و زیبا داشته و به امکاناتی مدرن نیز تجهیز شده است. مدیرعامل سایپا همچنین گفته که این خودرو در سگمنت B طراحی شده.
از آنجایی که هیچ اطلاعات دیگری از سایپا اطلس در دسترس نیست، میتوان حدسهای مختلفی درباره این محصول جدید زد. اولین حدس این است که سایپا اطلس، شاید نام نسخه ایرانیزه شده رنو تندر باشد که اواسط پاییز ۹۹ و بعنوان پروژه سایپا P۹۰ رونمایی شده بود.
دومین حدس این است که سایپا اطلس، شاید سومین محصولی باشد که با پلتفرم ملی SP ساخته شده. همان پلتفرمی که ابتدا سایپا شاهین را با آن ساختند. سپس سایپا آریا را با آن معرفی کردند؛ بنابراین حالا خودرو اطلس میتواند سومین محصول سایپا با این پلتفرم باشد. اگر چنین حدسی درست باشد، ممکن است که با یک خودروی هاچبک، روبرو شویم چراکه سایپا، تاکنون هم نسخه سدان (شاهین) و هم نسخه کراساور (آریا) را با پلتفرم ملی SP ساخته و فقط نسخه هاچبک آن باقیمانده است.
سومین حدس این است که سایپا اطلس، شاید نتیجه همان پروژه مشترکی باشد که سایپا میخواست با همکاری برخی دانشگاههای کشور و با حمایت سازمان گسترش (ایدرو)، آنرا اجرا کند. پروژهای که قرار بود حاصل آن، به ساخت و عرضه یکی از اقتصادیترین سدانهای ایرانی، ختم شود.