رئیس هیاتمدیره انجمن پسته ایران با بیان اینکه قیمتگذاری پسته براساس دلار انجام میشود، گفت: نوسان نرخ دلار یکی از مهمترین دلایل افزایش قیمت این محصول غذایی بوده است.
محمد صالحی، رئیس هیاتمدیره انجمن پسته، درباره دلايل افزایش قیمت پسته توضيح داد: به دلیل صادرات ۹۰ درصدی این محصول به سایر کشورها، پسته یک کالای صادراتی تلقی میشود و به همین دلیل قیمتگذاری آن بر اساس نرخ دلار صورت میپذیرد.
او با تاکید بر اینکه یکی از دلایل مهم رشد قیمت پسته افزایش نرخ دلار بوده است، گفت: قیمت عمده پسته حدود ۱۰ دلار است که کاهش تولید در سالجاری یک دلار به این قیمت اضافه کرده است.
صالحی همچنین با تاکید بر اینکه قیمت عمدهفروشی پسته ۵۰۰ هزار تومان است، افزود: هزینه سمپاشی، کود، هزینه کارگر و از همه مهمتر هزینه خرید آب از دلایل افزایش هزینههای تولید در سال گذشته بوده است.
افت ۶۱ درصدی صادرات پسته
بر اساس آمار رسمی گمرک صادرات پسته در ۱۰ ماه گذشته ۶۱ درصد افت پیدا کرده است.
همچنین از سوی دیگر تعداد متقاضیان این محصول غذایی هم ریزش قابل توجهی نسبت به سال گذشته داشته و از ۷۲ کشور به ۵۲ کشور در ۱۰ ماهه گذشته رسیده است.
اردن، ارمنستان، ازبکستان، اسپانیا، استرالیا، اسلواکی، افغانستان، آلبانی، آلمان، امارات متحده عربی، انگلستان، اوکراین، ایتالیا، بحرین، برزیل، بلاروس، بلژیک، پاکستان، تاجیکستان، تایلند، تایوان، ترکمنستان، ترکیه، جمهوری مقدونیه، جمهوری آذربایجان و چین از جمله کشورهای متقاضی پسته ایرانی در ۱۰ ماهه گذشته بودهاند.
سرمازدگي
رئیس هیاتمدیره انجمن پسته اعلام کرد: افت تولید به دلیل سرمازدگی و خشکسالی، از دلایل کاهش صادرات در ۱۰ ماهه گذشته بوده است.
به گفته او عمده صادرات این محصول به آسیا و اروپا انجام میشود.
صالحی با تاکید بر اینکه هر کدام از کشورهای واردکننده بر اساس سلیقه و مصرف یک نوع از این محصول را خریداری میکنند، افزود: به طور مثال مغز پسته به کشورهای عربی و پسته احمدآقایی در بازارهای هند به فروش میرسد.