امید قالیباف در نشست خبری درباره نتیجه بررسی لغو ممنوعیت واردات چهار یا پنج کالا، اظهار کرد: واردات کالاهایی که تولید بالا دارند و رقابت پذیر هستند، مثل لوازم خانگی، باید آزاد شود و این موضوع در دست بررسی و در پروسه تصمیم گیری است. واردات تا ابد نمیتواند ممنوع بماند. خط قرمز این است که به تولید داخل ضربه نخورد. اما اگر واردات کالا منجر به بهبود کیفیت و قیمت بهتر شود، اقدام به لغو ممنوعیت واردات میکنیم.
او با بیان اینکه تولیدکنندگان لوازم خانگی یک فرصت طلایی داشتند و از آن استفاده کردند، گفت: هدفگذاری تولید امسال، تولید بیش از ۱۸ میلیون دستگاه لوازم خانگی است.
قالیباف همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، درباره گزارش فولاد مبارکه گفت: نقدهایی به این گزارش وارد شده، اما صرف نظر از حجم تخلف، سیاست وزارت صمت اصلاح رویهها است، تا یک ریال هم تخلف صورت نگیرد. بنابراین از قوه قضاییه خواستیم بازرسی دقیق شود تا اگر تخلفی بوده محرز شود.
برای مثال به گفته وی ۵۷ همت از تخلفات مربوط به فروش فولاد زیر قیمت بوده که ممکن است بر اساس سیاست دولت وقت بوده یا تخلف باشد که قوه قضاییه باید تفکیک کند.
سخنگوی وزارت صمت با بیان اینکه پرونده تخلف فولاد مبارکه مربوط دوره مدیرعامل قبلی بوده، گفت: در دوره جدید رشد ۱۰ درصدی تولید، اصلاح افراد و فرایندها صورت گرفته که از جمله میتوان به بیش از ۵۰ تغییر در بدنه مدیریتی و لغو قیمتگذاری دستوری اشاره کرد.
افزایش قیمت ناشی از رشد نقدینگی است، نه خلا ء وزارت بازرگانی
قالیباف با بیان اینکه وزارت صمت در افزایش قیمتها دخل و تصرف ندارد، گفت: این موضوع یک پدیده پولی ناشی از مشکلات ساختاری در اقتصاد و افرایش نقدینگی است. وزارت بازرگانی باشد یا نه، تا زمانی که نقدینگی رشد کند، قیمتها بالا میرود، پس وزارت بازرگانی نقش زیادی ندارد. البته وزارت بازرگانی نکات مثبتی هم دارد، اما رویه دنیا یکجا دیدن سیاستهای تجاری و تولید است که همین باعث ادغام وزارتخانهها شد. اگر این سیاست در کشور ما درست اجرا نشد، مشکل سیاست نیست.
افزایش ۲۵ درصدی هزینه تولید بخاطر تحریم
این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه تحریمها ۲۰ تا ۲۵ درصد هزینه تولید را بخاطر هزینه حمل و نقل، هزینه واسطه تامین پول و غیره افزایش داده، تصریح کرد: پس اگر تحریم لغو شود، هزینه تولید ممکن است تا ۲۵ درصد کاهش یابد که البته به معنی ارزان شدن نیست چون با تورم ۴۰ درصدی هم مواجه هستیم.
پلتفرم خودروی اقتصادی تا شهریور سال آینده به تولید میرسد
قالیباف با بیان اینکه برای ارتقا کیفیت خودرو در کوتاه مدت به دنبال افزایش کیفیت قطعات هستیم، گفت: اما در بلند مدت، مشکل پلتفرم یا بنسازه است و باید به دنبال پوست اندازی پلتفرمی برویم. پلتفرم خودروی اقتصادی هم تا شهریور سال آینده به تولید میرسد.
اعلام جزئیات آیین نامه خودرو، به زودی
وی با بیان اینکه آیین نامه واردات نهایی شده به زودی جزئیات آن اطلاع رسانی و واردات انجام میشود، اظهار کرد: با کشورهای مختلف برای واردات رایزنی شده است. هدفگذاری واردات هم برای کم درآمدها است و دو سقف ۱۰ و ۲۰ هزار دلار تعیین شده است. بنابراین خودروی وارداتی بالای ۲۰ هزار دلار نخواهیم داشت.
قالیباف با تاکید بر اینکه استاندارهای ۸۵ گانه و حتی بیشتر حتما باید برای خودروهای وارداتی پاس شود، گفت: باید به این نکته توجه شود که خودروهای اقتصادی بی کیفیت و زشت نیستند، بلکه با کیفیت و مناسب هستند. ۵۰ درصد تقاضا در دنیا را خودروهای اقتصادی تشکیل میدهد و خودروسازانی که در اشل جهانی کار میکنند هم روی دهک ۱۰ برنامه ریزی نمیکنند.