عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: به طور قطع نرخ تسعیر 26 هزار تومانی منطقی نیست. معتقد هستیم که نرخ ETS باید به نرخ ارز آزاد نزدیک باشد و باید نرخ تسعیر نزدیک به نرخ دلار ETS باشد اگر درصدی هم کمتر از نرخ ETS باشد قابل پذیرش است اما نمیتوان نرخ تسعیر 26 هزار تومان در نظر گرفت اما نرخ دلار در بازار 40 تومان باشد و این فاصله به طور قطع مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.
جبار کوچکینژاد درباره جزییات لایحه بودجه 1402 و تبعات تاخیر در ارایه لایحه بودجه اظهار داشت: دولت اعلام کرده بود که برنامه هفتم و لایحه بودجه را همزمان به مجلس تحویل میدهد و مجلس نسبت به اولویت بررسی کدام یک تصمیم بگیرد. طبق قانون مجلس، دولت میتواند اول تبصرهها را ارائه دهد و بعد از آن جداول تحویل شود. اما موضوع این است که بررسی بودجه از برنامه زمانبندی خود عقب مانده است و دولت در تحویل لایحه بودجه 20 روز تاخیر دارد. نکته بسیار مهم این است که اگر تحویل و بررسی جداول به سال آینده بکشد به ناچار بودجه سه دوازدهم خواهد بود.
وی تاکید کرد: طبق قانون در این شرایط بودجه باید سه دوازدهم بسته شود این در حالی است که بودجه سه دوازدهم برای اقتصاد شکننده و پرتلاطم تبعات بالایی دارد و آسیب جدی به اقتصاد فعلی کشور وارد میآورد. فعالان اقتصادی و سرمایهگذاران اگر نتوانند دورنگری و چشماندازی به بودجه سال آینده داشته باشند دچار تعارض میشوند و همین شرایط تلاطمی را به اقتصاد پرتلاطم ایران تحمیل میکند.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات ادامه داد: انتظار داشتیم دولت در این شرایط حداقل نظم اقتصادی را رعایت کند و بودجه و برنامه را در موعد مقرر به مجلس تحویل دهد. باید توجه داشت که اقتصاد ایران دیگر تحمل و کشش تلاطم دیگری را ندارد و ایجاد هر گونه شوکی اقدام نادرستی است.
کوچکینژاد با بیان اینکه علت تاخیر در ارایه لایحه بودجه 1402 ضعف عملکرد دولت است، گفت: در برخی از موارد تبصرهها غیر واقعی بودند و از همین موضوع تبصره 14 که براساس آن دولت به یکباره دست به توزیع یارانه 300 تا 400 هزار تومانی زده مشخص بود که این تبصره به زمین میخورد و بسیاری از پروژههای آموزشی و فرهنگی در این بخش تحقق پیدا نمیکند.
وی درباره نرخ تسعیر در لایحه بودجه 1402 اظهار داشت: به طور قطع نرخ تسعیر 26 هزار تومانی منطقی نیست. معتقد هستیم که نرخ ETS باید به نرخ ارز آزاد نزدیک باشد و باید نرخ تسعیر باید نزدیک به نرخ دلار ETS باشد اگر درصدی هم کمتر از نرخ ETS باشد قابل پذیرش است اما نمیتوان نرخ تسعیر 26 هزار تومان در نظر گرفت اما نرخ دلار در بازار 40 تومان باشد و این فاصله به طور قطع مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات همچنین با اشاره به مالیات نزدیک به 700 هزار میلیارد تومان در بودجه سال آینده گفت: مالیات 700 هزار میلیارد تومانی رشد قابل توجهی محسوب نمیشود و سقف مالیات در بودجه 1401 نزدیک حدود 500 هزار میلیارد تومان بود و معتقدیم که این عدد میتواند به بیش از 700 هزار میلیارد تومان هم برسد.
کوچکینژاد تاکید کرد: موضوع مهم این است که قرار نیست پایههای مالیاتی افزایش یابد یا نرخ مالیات رشد داشته باشد بلکه این افزایش درآمدهای مالیاتی از محل شناسایی فرارهای مالیاتی و وصول مالیاتهای معوق است و اگر این درآمدها وصل شود میزان درآمدهای مالیاتی در بودجه 1402 میتواند تا بیش از 700 هزار میلیارد تومان هم افزایش پیدا کند. عدد بیش از 500 هزار میلیارد تومانی مالیات بودجه 1401 تا به امروز براساس برنامه زمانبندی نزدیک به 100 درصد محقق شده است
وی با اشاره به افزایش 20 درصدی حقوق و دستمزد در سال آینده گفت: مجلس ناچار است که با افزایش 20 درصدی دستمزد و حقوق موافق باشد اما نرخ تورم دو الی سه برابر این میزان افزایش دستمزد و حقوق است. البته از آنجایی که منابع دولت پاسخگو نیست و در حال حاضر بالای 700 هزار میلیارد تومان حقوق پرداخت میشود مشخص است که درآمد دولت نمیتواند پاسخگوی نرخ بالاتر از 20 درصد افزایش حقوق باشد.